Bóle mięśniowe
Ból mięśni – przyczyny i sposoby zapobiegania
Czerwiec 29, 2018
Drętwienie palców
Drętwienie palców – rwa barkowa czy zespół cieśni nadgarstka?
Lipiec 6, 2018

Kontuzja jest najbardziej znienawidzonym słowem wśród sportowców. Najczęściej pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie. Przeciętny biegacz nie rozciąga mięśni i pomija rozgrzewkę. Natomiast rozsądne podejście do sportu i działania profilaktyczne zminimalizują ryzyko wystąpienia kontuzji. Gama urazów dotyczących biegaczy jest bardzo szeroka. Zaczynając od delikatnych po bardzo poważne. Jedną z najczęstszych przyczyn kontuzji jest zbyt częsty i zbyt intensywny trening. Obciążenie powinno wzrastać stopniowo i być dostosowane do naszej aktualnej formy. Dotyczy to osób początkujących, jaki i osób doświadczonych, które stawiają co raz wyższe cele przed sobą.

Co robić aby nie nabawić się bólu podczas biegania? Na pierwszym miejscu trzeba postawić odpowiednie przygotowanie sprawnościowe – regularne ćwiczenia rozciągające oraz uelastyczniające mięśnie pomogą nam uniknąć urazu nóg. Bardzo ważnym elementem są odpowiednio dobrane buty do naszych stóp.

Jakie są najczęstsze kontuzje biegaczy?

Kolano biegacza

Jednym z urazów przy bieganiu jest kolano biegacza, czyli zespół pasma biodrowo-piszczelowego, które objawia się przede wszystkim bólem w okolicy bocznej kolana oraz pod rzepką. Ból pojawia się przeważnie po kilku kilometrach i nasila się w trakcie biegania. Dolegliwość wynika głównie z dysproporcji w napięciu pomiędzy mięśniami przywodzącymi udo a odwodzącymi. Aby pozbyć się kontuzji należy rozciągać mięśnie zginaczy biodra, wzmocnić mięśnie rotujące zewnętrznie staw biodrowy oraz czworogłowy uda.

Zapalenia ścięgna Achillesa

Kolejnym urazem biegaczy jest zapalenia ścięgna Achillesa. Ścięgno Achillesa jest pasmem łączącym mięśnie łydki z kością piętową. Dolegliwości bólowe w obrębie ścięgna mogą się nasilać przy próbie stawania na palce. Najczęściej przy takim urazie przy bieganiu pojawia się obrzęk i zgrubienie w obrębie ścięgna Achillesa. Uszkodzeniu sprzyjają słabe i nierozciągnięte mięśnie łydki oraz osłabione inne mięśnie goleni wspomagające ruchy zgięcia stopy.

Przeciążenie zginaczy kolana

Przeciążenie mięśni zginaczy kolana jest również poważnym urazem nóg. W trakcie owego urazu, biegaczy skarżą się na ból mięśnia dwugłowego czyli jednego z trzech mięśni w okolicy tyłu uda, który wchodzi w skład mięśni kulszowo-goleniowych. Odpowiadają one za wyprost w stawie biodrowym oraz zgięcie w stawie kolanowym. Do takiego urazu biegaczy najczęściej dochodzi podczas sprintów. W sprincie uszkodzenie objawia się nagłym bólem podczas biegu w tylnej części uda. Wynika to z naderwania zginaczy kolana. Przy dużych uszkodzeniach obserwuje się zasinienie mięśnia.

Zapalenia rozcięgna podeszwowego

U biegaczy bardzo często dochodzi do zapalenia rozcięgna podeszwowego. Może zacząć się niewinnie od lekkiego bólu w pięcie, który mija po kilku dniach. Gorzej jest gdy ból uniemożliwia nam bieganie. W badaniu palpacyjnym występuje duży ból części przyśrodkowej podeszwy, bliżej kości piętowej. Najczęściej uraz ten dotyczy u biegaczy z obniżonym oraz ze zbyt wysklepionym łukiem stopy.

Aby pozbyć kontuzji, która głównie dotyczy biegaczy należy skupić się na poprawie elastyczności rozcięgna podeszwowego. Najlepiej do tego użyć piłeczki i rolować rozcięgno podeszwowe czyli miejsce między piętą a śródstopiem, skupiając się na najbardziej bolesnych miejscach. Do autoterapii należy również wdrożyć siad na piętach ze zgiętymi stopami i palcami aby rozciągać przykurczone rozcięgno podeszwowe.

Omawiając urazy nóg u biegaczy należy również wspomnieć o złamaniach zmęczeniowych.

Są to złamania kości, których przyczyną nie jest upadek, lecz przekroczenie granicy wytrzymałości właściwej dla każdej kości. Najczęściej do złamania zmęczeniowego dochodzi po licznych mikrourazach. Kości które ulegają złamaniom to kość piszczelowa, kości śródstopia, kość piętowa oraz strzałkowa. Tego typu kontuzja biegaczy dotyczy najczęściej osób biegających długie dystanse.