ból karku i szyi
Ból karku i szyi – kiedy się pojawia?
Czerwiec 29, 2018
Kontuzje biegaczy
Jakie są najczęstsze kontuzje biegaczy ?
Czerwiec 29, 2018

Każdy z nas doświadczył bólu mięśniowego. Pojawiają się on u każdego z nas, a jego przyczyn może być wiele: schorzenia, infekcje, zatrucia, nadmierny wysiłek fizyczny czy przetrenowanie. Taka bolesność mięśniowa przechodzi po kilku dniach zwłaszcza gdy po długiej przerwie wróciliśmy do treningów. Jednak ból mięśni uogólniony, przewlekły może świadczyć o poważnej chorobie.

Bólowi mięśni może towarzyszyć ogólne rozbicie, zmęczenie, gorączka, bóle stawów. Przewlekły ból mięśni może być objawem chorób ogólnoustrojowych i schorzeń układu nerwowego.

Skąd się bierze bolesność mięśni?

W trakcie bardzo intensywnego wysiłku fizycznego do naszych mięśni nie dociera wystarczająca ilość tlenu, co powoduje niedokrwienie mięśnia i wskutek tego przemiany substratów energetycznych w mięśniu. Podczas treningu dochodzi do mikrourazów mięśni. Takie dolegliwości bólowe często ustępują samoistnie (czas zależy od tego jak szybko regeneruje się organizm), zwykle po ok. 3-4 dniach. Ból mięśni podczas intensywnego wysiłku fizycznego traktowany jest jako naturalny efekt obciążenia mięśni.

Jakie są przyczyny bólu mięśni?

Przyczyn bólu mięśni jest bardzo wiele. Dlatego też objaw ten traktuje się jako niespecyficzny. Oznacza to, że pojawienie się bólu mięśni nie może w sposób jednoznaczny odpowiedzieć na pytanie jaka jest jego bezpośrednia przyczyna.

Najczęściej ból mięśni spowodowany jest nadmiernym przeciążeniem fizycznym mięśni. Dzieje się tak po intensywnym wysiłku fizycznym, najczęściej u osób niewytrenowanych, bez odpowiedniej rozgrzewki lub wracających do treningu po dłuższej przerwie. Ból w tym wypadku pojawia się w tych grupach mięśniowych, które najbardziej zaangażowane były podczas treningu.

Do innych przyczyn bólu mięśni należy:

  • fibromialgia – charakteryzująca się ogólnym bólem mięśni dotycząca głównie kobiet
  • polimialgia reumatyczna – ból obejmuje mięśnie obręczy barkowej, szyi lub obręczy biodrowej; występuje do 1 godziny po przebudzeniu
  • zapalenia mięśni
  • urazy mięśni takie jak stłuczenia, przeciążenia
  • ostre infekcje wirusowe, np. podczas grypy, przeziębieniu, różyczki, ospy wietrznej, wirusowego zapalenia wątroby
  • choroby reumatyczne
  • zapalenia rdzenia kręgowego

Jak leczyć ból mięśni?

Podczas bolesności mięśniowej zaleca się stosowanie leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych jak ibuprofen, który łagodzi ból mięśni. Innym sposobem jest poprawa ukrwienia mięśni poprzez zmienne stosowanie zimnych okładów a następnie ciepłych kąpieli lub ciepłych kompresów. W zwalczaniu bólów mięśni przydatne jest rozciąganie oraz masowanie mięśni.

Bardzo ważnym aspektem w utrzymaniu dobrego stanu mięśni jest odpowiednia dieta. W celu zmniejszenia bólu mięśniowego należy spożywać dużą ilość owoców oraz warzyw. Jeśli bólom mięśniowym towarzyszy skurcz należy zażywać magnez, potas oraz wapń.

Kiedy ból mięśni mimo wskazanych metod zapobiegania nadal się utrzymuje należy niezwłocznie udać się do lekarza.