Leczenie nerwobóli terapią naturalną
Wrzesień 6, 2018
Porażenie nerwu twarzowego – jak sobie z nim radzić?
Listopad 6, 2018

Co to jest łokieć golfisty oraz jakie są jego przyczyny ?

Łokieć golfisty to zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej (entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej). Występuje dużo rzadziej niż łokieć tenisisty. Jest to stan który powoduje ból w okolicy łokcia od wewnętrznej strony. Ból może promieniować do ramienia nadgarstka oraz paców. Występuje podczas pronacji ramienia oraz zgięcia nadgarstka. Do przeciążenia mięśni zginaczy nadgarstka dochodzi w wyniku mikrourazów czyli powtarzanych ruchów nadgarstka wbrew oporowi. Najczęściej przeciążeniu ulega zginacz łokciowy nadgarstka. Te wszystkie czynniki sprawiają, że szczególnie narażeni na ten ból są nie tylko golfiści, ale również sportowcy uprawiający dyscypliny rzutowe (np. rzut dyskiem, oszczepem itd.), te, w których rzut odgrywa ważną rolę – tenis, badminton, squash itd., oraz wymagające dużego wysiłku manualnego – wioślarstwo, łucznictwo, narciarstwo wodne itp.

Objawy łokcia golfisty

Do objawów należy głównie ból od wewnętrznej strony łokcia oraz ból promieniujący do nadgarstka oraz palców. Ból może pojawiać w momencie zaciskania pięści, witania się uściskiem dłoni, dźwigania zakupów. Kolejnymi objawami jest osłabienie siły oraz sztywność w łokciu.

Leczenie oraz rehabilitacja łokcia golfisty

W momencie zdiagnozowania łokcia golfisty rehabilitacja polega na rozciągnięciu oraz uelastycznieniu zginaczy nadgarstka w celu zniwelowania bólu. Można zastosować zabiegi fizykoterapeutyczne mające działania przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Należy ograniczyć czynności, które powodowały ból. Im wcześniej rozpocznie się leczenie, tym szybszy nastąpi powrót do codziennych czynności. Należy zastosować zimne okłady (krioterapia). Bardzo dobrze sprawdzi się masaż poprzeczny. Powrót do codziennych czynności może nastąpić tylko w momencie ustąpienia objawów bólowych. Powrót powinien być powolny stopniowo zwiększając intensywność ćwiczeń.

Ćwiczenia na łokieć golfisty

W ramach rehabilitacji łokcia golfisty należy wdrożyć również ćwiczenia mające na celu rozciągnięcie przykurczonych i przeciążonych mięśni oraz nadanie im nowego toru poprzez ćwiczenia wzmacniające. Aby zapobiec powrotom łokcia golfisty należy przed aktywnością dobrze rozgrzać mięśnie oraz je rozciągnąć. Należy wzmacniać mięśnie przedramienia poprzez ściskanie piłeczki. Automasaż mięśni również przygotuje nas do wysiłku. Koniecznie trzeba skontrolować technikę podczas aktywności czy jest ona prawidłowa. Często zdarza się, że nieodpowiednia technika nadmiernie przeciąża mięśnie przedramienia. Do rehabilitacji łokcia golfisty przyda się piłeczka od golfa lub tenisa w celu uciskania bolesnych miejsc.