Co to jest dyskopatia szyjna
Jak rozpoznać dyskopatię szyjną ?
Sierpień 22, 2018
Leczenie nerwobóli terapią naturalną
Wrzesień 6, 2018

Przeciążenia kręgosłupa stanowią poważny problem w życiu praktycznie każdego z nas. Ból może dotyczyć odcinka szyjnego, piersiowego, jak i lędźwiowego. Bólów w wyniku przeciążeń kręgosłupa doświadczają najczęściej osoby, które prowadzą niezdrowy tryb życia lub te, które nie są świadome w jaki sposób chronić kręgosłup przed przeciążeniem w życiu codziennym. Ból przeciążeniowy kręgosłupa wynika z nadmiernego napięcia mięśni przykręgosłupowych.

Kręgosłup jest strukturą kostną stanowiącą centrum funkcjonowania naszego narządu ruchu. Zasadniczą rolą kręgosłupa jest utrzymanie pionowej postawy. Stanowi ochronę dla rdzenia kręgowego oraz stanowi zaczep dla wielu kości naszego ciała.

Kiedy dochodzi do przeciążeń kręgosłupa?

Do przeciążeń kręgosłupa dochodzi najczęściej w wyniku złych nawyków oraz braku aktywności fizycznej. Ból pleców pojawia się w podczas wykonywania ciężkiej prac wymagającej długotrwałego stania, dźwigania dużych ciężarów lub przebywania dłuższy czas w niewygodnej pozycji. Do przeciążenia kręgosłupa dochodzi gdy przyjmujemy długotrwale lub z dużą częstotliwością pozycje niezgodne z fizjologicznymi krzywiznami kręgosłupa. Kolejną przyczyną jest również stres.

Objawy przeciążonego kręgosłupa

U osób z nadmiernym napięciem mięśniowym w okolicach odcinka szyjnego mogą wystąpić bóle oraz zawroty głowy oraz sztywność karku. Nieleczony stan napięcia mięśniowego rozwija się dalej objawiając się bólem promieniującym do barku lub promieniowaniem do palców. Również szumy uszne mogą być objawem przeciążonego kręgosłupa.

Przeciążony kręgosłup w odcinku piersiowym może objawiać się jako bóle promieniujące do klatki piersiowej oraz serca. W dalszym etapie pojawia się neuralgia międzyżebrowa.

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym może być mylony z chorobami internistycznymi jak np. choroby nerek. Razem z postępem przeciążenia kręgosłupa pojawiają się bóle kończyn unerwionych przez nerwy pochodzące z odcinka lędźwiowego. Ból promieniuje do pośladków oraz dalej do nóg.

Jak zapobiegać przeciążeniom kręgosłupa?

Najlepszym sposobem aby zapobiec przeciążeniom kręgosłupa jest aktywność fizyczna. Powinniśmy dobrać takie zestaw ćwiczeń aby wzmacniały oraz rozciągały przeciążone mięśnie. Ważne jest to aby wykonywać je systematycznie pod kontrolą specjalisty czyli fizjoterapeuty lub ortopedy. Ćwiczenia na bolący kręgosłup należy wykonywać poprawnie technicznie aby nie zrobić sobie krzywdy. W celu rozluźnienia napiętych struktur mięśniowych należy dołączyć masaż oraz stretching.