Porażenie nerwu twarzowego – jak sobie z nim radzić?
Listopad 6, 2018
Rehabilitacja po udarze – jak ją przeprowadzić?
Grudzień 7, 2018

Bóle migrenowe

Bóle głowy oraz migreny towarzyszą ludziom na co dzień. Jest to zjawisko dobrze znane oraz powszechne zwłaszcza w XXI wieku, kiedy wszyscy prowadzą bardzo intensywny tryb życia. Warto jednak wiedzieć jak odróżnić zwykły ból głowy od migreny będącej stanem patologicznym. Jakie więc są objawy migreny i jak je leczyć?

Jakie są objawy migren?

Istnieje kilka podstawowych objawów migreny. Jednym z nich jest długie występowanie charakterystycznego uczucia ucisku bądź kłucia w obrębie głowy. Może on trwać od 4 do 72godzin. Często nasila się w stresie bądź pod wpływem intensywnych emocji czy też wysiłku fizycznego. Kolejne specyficzne objawy migreny to tzw. fotofobia, czyli światłowstręt, fonofobia – nadmierna wrażliwość na światło oraz osmofobia – silna reakcja na zapachy. Podanym wcześniej objawom często towarzyszą również nudności, wymioty oraz ogólne osłabienie organizmu.

Rodzaje migrenowych bólów głowy?

W zależności od występujących objawów, migreny można podzielić na kilka rodzajów. Najczęściej spotykana jest tzw. migrena oczna. Charakteryzuje się powolną utratą ostrości wzroku, zwężeniem pola widzenia lub chwilową ślepotą. U niektórych osób zapadających na migreny, często można w ciągu dnia zauważyć specyficzne dolegliwości poprzedzające ból. W takim wypadku mamy do czynienia z migreną z tzw. aurą. Do jej objawów zaliczamy drętwienia dłoni, mroczki przed oczami, niedowłady oraz zaburzenia mowy. Najsilniejszy, a zarazem najbardziej męczący jest tzw. stan migrenowy. To sytuacja, w której ból utrzymuje się dłużej niż 72 godziny, pojawiają się wymioty, łzawienie, nadmierna potliwość, stany podgorączkowe a także odwodnienie.

Sposoby leczenia bólów głowy?

Migrenowe bóle głowy są uciążliwe oraz utrudniają funkcjonowanie w codziennym życiu. Samo leczenie nie powinno jednak opierać się jedynie na środkach farmakologicznych uśmierzających poszczególne dolegliwości. Istnieją łatwe sposoby oraz proste czynności, które załagodzą objawy, a w niektórych przypadkach nawet powstrzymają bóle migrenowe. Pierwsza podstawowa zasada to unikanie czynników drażniących, czyli wszelkich bodźców zewnętrznych, ewentualnych pokarmów i napojów, stresu oraz niedoborów snu. Kolejnym dobrym sposobem jest uczestnictwo w zajęciach z zakresu świadomej relaksacji. Umiejętność ta pomoże zachować spokój i opanowanie w trakcie ataku, a w efekcie skróci czas jego występowania. Istotnym czynnikiem, który może uchronić przed bólem migrenowym, jest odpowiednia ilość i dobra jakość snu. Osoby cierpiące na bóle migrenowe muszą dbać o zaciemnienie pomieszczenia, regularność spoczynku oraz mieć odpowiednio dobrane łóżko.

Jak jeszcze można sobie radzić z migreną?

By zapobiegać atakom wskazana jest delikatna aktywność fizyczna w formie jogi, łagodnego tai-chi czy też strechingu. Za przykład może posłużyć ćwiczenie mające na calu rozluźnienie mięśni twarzy. Naprzemienne mrużenie oczu, unoszenie brwi czy otwieranie szeroko ust jest doskonałym sposobem zwiększającym ukrwienie mięśni twarzy. Kolejnym dobrym sposobem jest ukłon japoński, podczas którego rozluźniane są mięśnie na całej długości kręgosłupa.
Co zrobić, gdy już pojawiły się objawy migrenowe? W przypadku trwającego ataku wskazane jest położenie się w wygodnym, cichym, zaciemnionym miejscu. Można wykorzystać zimne bądź ciepłe okłady na czoło, czy też wspomóc się delikatną aromaterapią z olejku lawendowego, miętowego czy rozmarynowego. Z zakresu ziołolecznictwa, na migreny dobrze wpływają herbatki z rumianku, melisy, szałwii oraz dziurawca.